Καθήκοντα Οκτωβρίου 2023

Τρίτης 31-10-2023
Γλώσσα: Κάναμε επανάληψη την ενότητα, με σκοπό να κάνουμε αύριο επαναληπτικό με πανομοιότυπες ασκήσεις και δεν τους έβαλα καθήκοντα για το σπίτι, προκειμένου να κάνουν επανάληψη. Όμως, αύριο έχουν επαναληπτικό διαγώνισμα στη Γεωγραφία. Οπότε το επαναληπτικό της Γλώσσας θα μεταφερθεί την Παρασκευή. Για το επαναληπτικό: Ελλειπτικές προτάσεις, πώς γράφω μια αγγελία, αριθμητικά επίθετα, λέξεις που φανερώνουν τόπο, κλίση ουσιαστικών σε –ος και –η (Γραμματική σελ. 76 & 79).
Αύριο θα ολοκληρώσουμε την άσκηση κατανόησης που ξεκινήσαμε στο σχολείο και τη δεύτερη ώρα θα κάνουμε Μαθηματικά. Θα πρέπει λοιπόν να φέρουν μαζί και τα Μαθηματικά, αν και δεν έχουμε στο πρόγραμμα.
Μαθηματικά: Κεφ. 11 – Στρογγυλοποίηση φυσικών και δεκαδικών αριθμών. Κάναμε τις δραστηριότητες του βιβλίου (σελ.29-30) και τις ασκήσεις 1έως 3 και το πρόβλημα 1 από το Τετρ. Εργασιών, σελ. 27 Για αύριο: διαβάζω τη θεωρία και κάνω τις ασκήσεις του Φύλλου Εργασίας.
Φυσική: Ολοκληρώσαμε την ενότητα και κάναμε μια μικρή επανάληψη. Τους έδωσα ερωτήσεις να διαβάσουν για το επαναληπτικό που θα κάνουμε την Πέμπτη. Είναι πολύ εύκολο: μέρη του δυναμόμετρου, αποτέλεσμα δυνάμεων, αίτια και αποτελέσματα της τριβής, δυνάμεις με επαφή και από απόσταση, κ.α.

Δευτέρα 30-10-2023
Γλώσσα: Κλίναμε προφορικά ουσιαστικά σε –ος και σε –ης και κάναμε τις υπόλοιπες ασκήσεις του βιβλίου και του Τετραδίου Εργασιών. Για το επόμενο μάθημα: κάνω τις ασκήσεις του Φύλλου Εργασίας 7 και μαθαίνω την ορθογραφία των λέξεων της άσκησης 5, σελ. 35 του βιβλίου. Η ενότητα είναι προς το τέλος της και πάμε για επαναληπτικό με παρόμοιες ασκήσεις. Καλό είναι να διαβάσουμε λίγο παραπάνω για την κλίση των ουσιαστικών, γραμματική σελ. 76 και σελ. 79.
Μαθηματικά: Επανάληψη των κεφαλαίων 1 έως 10 με τη βοήθεια του Φύλλου εργασίας 20 (το δουλέψαμε μαζί, αλλά κάποια παιδιά δεν πρόλαβαν να το τελειώσουν). Για αύριο: κάνω τις επαναληπτικές ασκήσεις του Φύλλου εργασίας 22 (αντίστοιχες ασκήσεις με αυτές που δουλέψαμε)

Τετάρτη 25-10-2023
Γλώσσα: κάναμε τα επετειακά κείμενα και εργαστήκαμε σε ασκήσεις κατανόησης κειμένου. Για το επόμενο μάθημα κάνω τις ασκήσεις του Φύλλου Εργασίας και κλίνω στο τετράδιό μου τα ουσιαστικά μου  «η έξοδος» «η ηθοποιός» «η απόφαση».
Για την κλίση των ουσιαστικών βλέπω και στη Γραμματική, σελ. 76 & σελ. 79.

Τρίτη 24-10-2023
Γλώσσα: Διαβάζω καλά από το Ανθολόγιο-σελ. 219 το κείμενο της Ζωρζ Σαρρή «Τα κουλουράκια». Διαβάζω επίσης από το βιβλίο της Γλώσσας το κείμενο «Κύριε μας ενοχλείτε», σελ. 32 και κάνω την άσκηση 1 από τη σελ. 33.
Μαθηματικά: Κάναμε τεστ στις αριθμητικές παραστάσεις. Γενικά τα πήγαμε πολύ καλά. Για το επόμενο μάθημα λύνω στο τετράδιό μου τις αριθμητικές παραστάσεις του Φύλλου Εργασίας.
Φυσική: ΦΕ10, Η ατμοσφαιρική πίεση. Κάνω τις «Εργασίες για το σπίτι».

Δευτέρα 23-10-2023
Γλώσσα: Ελέγξαμε τις ασκήσεις που είχαμε και ξεκινήσαμε τα επετειακά κείμενα της 28η Οκτωβρίου. Για αύριο: Κολλάω στο τετράδιό μου και αντιγράφω τις λέξεις του βασικού λεξιλογίου. Διαβάζω καλά από το Ανθολόγιο, σελ. 215, το κείμενο «Η παρέλαση», της  Άλκη Ζέη.
Μαθηματικά: Λύσαμε αριθμητικές παραστάσεις στον πίνακα και σηκώθηκαν όλοι με τη σειρά. Για αύριο έχουμε να λύσουμε στο τετράδιο τις υπόλοιπες αριθμητικές παραστάσεις της άσκησης 1 από το Φύλλο Εργασίας που έχουν. Μπορεί να κάνουμε κι ένα μικρό τεστάκι στις αριθμητικές παραστάσεις.

Παρασκευή 20-10-2023
Γλώσσα: Κάναμε ασκήσεις για τις ελλειπτικές προτάσεις από το Φύλλο Εργασίας 5α και την άσκηση 12, σελ. 29 Τετρ. Εργασιών. Όσοι/όσες δεν πρόλαβαν, την ολοκληρώνουν στο σπίτι (δε χρειάζεται να ξαναγράψουν το κείμενο). Για το επόμενο μάθημα: κάνω την άσκηση 8, σελ. 26, την άσκηση 9, σελ. 27 Τετρ. Εργασιών και γράφω δύο δικές μου αγγελίες, μία «Πωλείται» και μία «Ενοικιάζεται» στα έτοιμα έντυπα που πήρα.
Μαθηματικά: Κεφ.8, Πράξεις με μεικτές αριθμητικές παραστάσεις. Κάναμε την άσκηση 1 από το Φύλλο Εργασίας 16. Τα προβλήματα του Φύλλου Εργασίας τα έχω για την επόμενη φορά. Από το Φύλλο Εργασίας 17 έχω μόνο την άσκηση 2. Αν μπορώ, λύνω το πρόβλημα 2, σελ.22 του Τετρ. Εργασιών με αριθμητική παράσταση.
Φυσική: ΦΕ9, Η υδροστατική πίεση. Συμπληρώνω τις Εργασίες για το σπίτι.

Πέμπτη 19-10-2023
Μαθηματικά: Κεφ.8, Πράξεις με μεικτές αριθμητικές παραστάσεις. Κάνω τις υπόλοιπες τις ασκήσεις του Φύλλου Εργασίας και το πρόβλημα 1 από το Τετρ. Εργασιών, σελ. 21
Το μάθημα της Φυσικής δεν έγινε λόγω πρόβας για την παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου.

Τετάρτη 18-10-2023
Γλώσσα: «Μικρές αγγελίες» (έως τη σελ. 31). Κάνω την άσκηση 11, σελ. 28 του Τετραδίου Εργασιών: γράφω μια μικρή αγγελία βάζοντας τις αναγκαίες πληροφορίες. Καλό θα ήταν να περιοριστούμε σε 20-25 λέξεις περίπου). Γράφω στο τετράδιο τη δική μου μικρή αγγελία: αναζητώ αγοραστή για τη μεταχειρισμένη κονσόλα ηλεκτρονικών παιχνιδιών που έχω. Κάνω τις ασκήσεις του Φύλλου Εργασίας. Για τη Δευτέρα: βρίσκω πληροφορίες για την ονομασία του δρόμου που κατοικώ. Και για να εφαρμόσουμε όσα μάθαμε με την κα Δέσποινα, ζήτησα αυτή την εργασία να τη γράψουν στο word και να μου τη στείλουν με email (εφόσον δεν υπάρχει τέτοια δυνατότητα, παρακαλώ να με ενημερώσετε).

Τρίτη 17-10-2023
Γλώσσα: «Μικρές αγγελίες». Γραμματικά φαινόμενα: ελλειπτικές προτάσεις, αρκτικόλεξα, συντομογραφίες). Κάνω την άσκηση 1α & 1β από το βιβλίο μαθητή, σελ. 29 & την άσκηση 3 από τη σελ. 30. Από το Τετράδιο Εργασιών κάνω την άσκηση 7, σελ. 25 και την άσκηση 10, σελ. 27.
Μαθηματικά: Κεφ.8, Πράξεις με μεικτές αριθμητικές παραστάσεις. Κάναμε τις δραστηριότητες από τη σελ. 23 του βιβλίου. Διαβάζω από τη μικρή φωτοτυπία που έχω κολλημένη στο τετράδιό μου για τη σειρά των πράξεων σε μία αριθμητική παράσταση. Απαντώ στις ερωτήσεις για αυτοέλεγχο, βιβλίο, σελ. 24. Κάναμε στο τετράδιο παραδείγματα με αριθμητικές παραστάσεις και τη μισή άσκηση 1 & 2 από το Τετράδιο Εργασιών, σελ. 21. Κάνω τις υπόλοιπες αριθμητικές παραστάσεις της άσκησης 1 στο τετράδιό μου, όπως τα παραδείγματα που κάναμε στο σχολείο. Κάνω επίσης και την υπόλοιπη άσκηση 2.
Φυσική: ΦΕ8, Η πίεση. Συμπληρώνω το Φύλλο Εργασίας (σελ. 188-190) και κάνω τις Εργασίες για το σπίτι.

Πέμπτη 12-10-2023
Μαθηματικά: επαναλάβαμε τον τρόπο με τον οποίο κάνουμε διαιρέσεις δεκαδικών και είδαμε αναλυτικά τις δυο πρώτες περιπτώσεις. Για το επόμενο μάθημα κάνω τις ασκήσεις των Φύλλων Εργασίας με διαιρέσεις δεκαδικών.
Φυσική: ΦΕ8, Η πίεση. Κάναμε απλά πειράματα για να γίνει κατανοητή η έννοια της πίεσης. Για το επόμενο μάθημα, απαντώ στις ερωτήσεις του Φύλλου Εργασίας.

Τετάρτη 11-10-2023
Γλώσσα: Κάνω τις ασκήσεις του Φύλλου Εργασίας. Από το Τετρ. Εργασιών κάνω την άσκηση 1, σελ. 19-20, την άσκηση 2, σελ. 21 και την άσκηση 4, σελ.23.
Μαθηματικά: Διαιρέσεις δεκαδικών αριθμών. Διαβάζω και θυμάμαι όλες τις περιπτώσεις διαιρέσεων με δεκαδικούς αριθμούς. Κάνω τις διαιρέσεις του Φύλλου Εργασίας.

Τρίτη 10-10-2023
Γλώσσα: «Το σπίτι του Καβάφη». Κάνω γραπτά στο τετράδιό μου την άσκηση 2ε, σελ. 26 του βιβλίου. Παρατηρώ τις φωτογραφίες της σελ. 27, άσκηση 4, ώστε να διαπιστώσω τις διαφορές παλιάς και σύγχρονης εποχής (προφορικά). Κάνω επίσης τις ασκήσεις του φύλλου Εργασίας.
Μαθηματικά: Κάναμε επαναληπτικές ασκήσεις στις πράξεις των δεκαδικών (σε μορφή τεστ) και ξαναείπαμε για τη διαίρεση δεκαδικών. Δεν προχωρήσαμε παρακάτω και την Πέμπτη θα δούμε πάλι τις διαιρέσεις δεκαδικών.
Φυσική: ΦΕ7-Τριβή-επιθυμητή ή ανεπιθύμητη. Διαβάζω και μαθαίνω το συμπέρασμα. Έπειτα κάνω τις Εργασίες για το σπίτι από τη σελ. 187.

Πέμπτη 5-10-2023
Μαθηματικά: Είπαμε πάλι για τη διαίρεση των δεκαδικών αριθμών και κάναμε διαιρέσεις στον πίνακα. Για το επόμενο μάθημα κάνουμε τις πράξεις δεκαδικών από το Φύλλο Εργασίας (κάθετα). Στο τετράδιο κάνουμε κάθετα τις διαιρέσεις που σημειώσαμε: 2,6:4  7,2:3   8:9    5:3,1  & 4:5,5
Με την επιστροφή μας θα κάνουμε τεστ στους πολλαπλασιασμούς και στις διαιρέσεις δεκαδικών (σύντομοι πολλαπλασιασμοί και διαιρέσεις με 10,100,1000 καθώς και κάθετες πράξεις).
Φυσική: ΦΕ6, Παράγοντες από τους οποίους εξαρτάται η τριβή. Διαβάζω πάλι τις παρατηρήσεις και το συμπέρασμα. Συμπληρώνω τις ασκήσεις του Φύλλου Εργασίας με ερωτήσεις στην τριβή.

Τετάρτη 4-10-2023
Γλώσσα: Ολοκληρώσαμε την ανάλυση στο ποίημα «Το σπίτι μου» και μπήκαμε στο δεύτερο μάθημα της ενότητας «Το σπίτι του ποιητή Καβάφη», έως τη σελ. 26. Διαβάζω από τη Γραμματική και αντιγράφω το τετράδιό μου τους κανόνες συλλαβισμού (σελ. 45-46). Μιλήσαμε για τα επίθετα και τις λέξεις που χρησιμοποιούμε για να δηλώσουμε τόπο. Για το επόμενο μάθημα κολλάω τη μικρή φωτοτυπία στο τετράδιό μου, διαβάζω με ποιους τρόπους εκφράζουμε τον τόπο στον λόγο και κάνω τις ασκήσεις που έχει. Επίσης κάνω και τις ασκήσεις του Φύλλου Εργασίας 3.

Τρίτη 3-10-2023
Γλώσσα: Δουλέψαμε νοηματικά το κείμενο «Ο ασημένιος δρόμος» από το Ανθολόγιο. Μπήκαμε στην 2η Ενότητα και διαβάσαμε το ποίημα «το σπίτι μου» στη σελ. 23. Για το επόμενο μάθημα πρέπει να χωρίσουμε το ποίημα σε ενότητες, σύμφωνα με το νόημα της καθεμιάς και να γράψουμε στο τετράδιό μας με λίγα λόγια τι μας λέει η κάθε στροφή του κειμένου. Επίσης κάνουμε τις ασκήσεις από το Φύλλο Εργασίας. Αν δεν θυμάμαι τον συλλαβισμό, διαβάζω από τη Γραμματική, σελ. 44-46.
Μαθηματικά: Ελέγξαμε τα προβλήματα και κάναμε τις ασκήσεις 1,2,4 και τα προβλήματα 2 &3 από το Τετρ. Εργασιών, σελ. 17-18 και θυμηθήκαμε τις ιδιότητες του πολλαπλασιασμού. Κεφ. 7, Διαίρεση φυσικών και δεκαδικών αριθμών. Είπαμε για τις σύντομες διαιρέσεις με 10,100,1000. Για το επόμενο μάθημα: Κάνουμε τις ασκήσεις από το Φύλλο Εργασίας.
Φυσική: ΦΕ5, Η τριβή. Είπαμε πάλι για την τριβή και κάναμε απλά πειράματα για να διαπιστώσουμε την ύπαρξη και τις συνέπειές της.

Δευτέρα 2-10-2023
Γλώσσα: Κολλάω στο τετράδιό μου το λεξιλόγιο της Ενότητας και τις αντιγράφω από κάτω. Κάνω τις ασκήσεις του Φύλλου Εργασίας. Για αύριο διαβάζω καλά από το Ανθολόγιο το κείμενο «Ο Ασημένιος δρόμος», σελ. 30
Μαθηματικά: Λύνω τα προβλήματα του Φύλλου Εργασίας, χρησιμοποιώντας τις ιδιότητες του πολλαπλασιασμού.

Καλό μήνα!
Οκτώβριος : λατινικά October < octo (οκτώ)
O Οκτώβριος ή Οκτώβρης είναι ο δέκατος μήνας του έτους ανήκει στην εποχή του Φθινοπώρου κατά το Γρηγοριανό ημερολόγιο και έχει 31 ημέρες. Επειδή το πιο σημαντικό δώρο του Οκτωβρίου στους γεωργούς είναι οι πολλές βροχές του, γι’ αυτό σε πολλά μέρη ονομάζεται «Βροχάρης», αλλά και μήνας της σποράς, γι’ αυτό και τα ονόματα «Σποριάτης», «Σποριάς» και «Σπαρτός».
Ήταν ο τέταρτος μήνας του αττικού έτους. Ονομάστηκε Πυανεψιών από τα ιερά Πυανέψια ή Πυανόψια, εορτή προς τιμήν του Απόλλωνα.
O Οκτώβριος αρχίζει την ίδια ημέρα του χρόνου με τον Ιανουάριο, εκτός από τα δίσεκτα έτη.